Ανακοίνωση του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
αναφορικά με τις πρόσφατες εξελίξεις στον ακαδημαϊκό χώρο
Τις τελευταίες εβδομάδες τα πανεπιστήμια βρίσκονται σε αναβρασμό μετά από ακόμη μία νομοθετική πρωτοβουλία για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, την πολλοστή μέσα σε διάστημα λίγων ετών, χωρίς καμιά προσπάθεια προηγούμενου ουσιαστικού διαλόγου, χωρίς να διαφαίνεται κάποια διάθεση συναίνεσης, και βασιζόμενη σε δυσνόητα - τουλάχιστον για μη νομικούς - επιχειρήματα αναφορικά με τη συνταγματικότητά της.
Το Τμήμα Μαθηματικών έχει τη γνώμη ότι το σχέδιο νόμου με τίτλο «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστήμιου - Πλαίσιο δημιουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων», δεν στοχεύει πρωτίστως στη βελτίωση και την περαιτέρω ανάπτυξη του δημόσιου πανεπιστημίου, το οποίο, παρ’ όλες τις συνέπειες της δημοσιοοικονομικής πολιτικής των τελευταίων χρόνων στέκεται όρθιο σε διεθνές επίπεδο και πρωτοπορεί μεταξύ άλλων θεσμικών πυλώνων της κοινωνίας, αλλά απλά στοχεύει στη διεύρυνση του χώρου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την εκχώρηση εκπαιδευτικού κυρίως έργου σε μη δημόσιους φορείς, ερμηνεύοντας νομοτεχνικά το Σύνταγμα και αγνοώντας την αρνητική εμπειρία ανάλογων εγχειρημάτων που επιχειρήθηκαν και απέτυχαν σε βορειοευρωπαϊκές, τουλάχιστον, χώρες. Ακόμα και η σκοπιμότητα του όλου εγχειρήματος δεν καθίσταται, κατά τη γνώμη μας, επαρκώς διαφανής.
Δυστυχώς απουσιάζουν, για μια ακόμη φορά από σχέδιο νόμου, η στρατηγική ουσιαστικής ενίσχυσης και η άκρως αναγκαία χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων. H διαρκώς επιδεινούμενη απόκλιση από το διεθνή ή ευρωπαϊκό μέσο όρο δεικτών, όπως δαπάνες ανά φοιτητή, δαπάνες ως ποσοστό το ΑΕΠ, αριθμός φοιτητών ανά διδάσκοντα φαίνεται να υποδηλώνει εμπράκτως την απροθυμία της πολιτείας να ενισχύσει τα πανεπιστήμια. Η συστηματική υποχρηματοδότηση των Α.Ε.Ι. που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, σε συνδυασμό με την εξοντωτική και ανούσια γραφειοκρατία που έχει επιβληθεί μέσα από αμέτρητες θεσμικές αλλαγές, θα ανέμενε κανείς να οδηγούν την Πολιτεία σε πρωτοβουλίες αντιστροφής του αρνητικού κλίματος που κυριαρχεί πλέον στο ακαδημαϊκό περιβάλλον, μέσω της απόσυρσης των νομοθετικών πρωτοβουλιών που το δημιούργησαν και υιοθέτησης από την πλευρά της ενός κλίματος διαλόγου και συναίνεσης που θα οδηγήσει σε ένα μακρόπνοο νομοθετικό πλαίσιο για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση αντάξιο της κοινωνίας, των φοιτητών και των λειτουργών της.
Ιωάννινα, 28 Φεβρουαρίου 2024